Drobečková navigace

O Orlicku > Projekty Orlicka - původní > Cyklotrasy Orlicka > Cyklostezky > Světle modrá trasa

logo světle modrá trasaSvětle modrá "Zaberská" trasa

Na kole přes Zemskou bránu a okolí

profil svetlemodrá trasaPředpokládaný orientační čas bez zastávek: 2 hod
Doporučené kolo: trekkingové nebo MTB
Náročnost: středně náročný
(asfaltové komunikace III/31911, III/31218, III/31116, polní/lesní cesta)


Informační leták (3,1 MB): ikona acrobat

Zajímavá místa na trase

A) Žamberk – areál Pod Černým lesem – nástupní místo (umístění informační tabule)

B) Žamberk – město – malebné podhorské město ležící v údolí řeky Divoká Orlice. Vzniklo na místě původní rolnické slovanské osady při staré cestě vedoucí z Čech do Kladska a na Moravu. První doložená zmínka o Žamberku je z roku 1332. Stopy minulosti připomíná městská památková zóna, muzeum, židovský hřbitov, kostel sv. Václava a několik kaplí i památných stromů. Zajímavým turistickým cílem ve městě mapa svetlemodrá trasaje Tyršova rozhledna, Domek Prokopa Diviše a rozsáhlý zámecký park. V Žamberku se také zachovala tradice vaření piva v místním minipivovaru. Sportovní vyžití na vás čeká ve sportovním areálu Pod Černým lesem při toku řeky. Naleznete zde koupaliště se třemi tobogány, vířivkou, plaveckým a dětským bazénem, dále pak tenisové kurty, minigolf, bowling, dětské hřiště, kemp a restauraci.

C) Klášterec n. O. – Zbudov – nástupní místo (umístění informační tabule)

D) Klášterec nad Orlicí – kostel – je pravděpodobné, že v tomto místě stával klášter vystavěný v letech 1256 až 1279. Šlo o malý klášter, spíše hradištního typu, a malé pevnosti. Poskytoval útulek pocestným procházejícím tehdy hlavní stezkou z východních Čech kolem Pastvin, kde se rozvětvovala na jednu stranu směrem na Nekoř přes Jablonné nad Orlicí do Lanškrouna a druhou stranu k nynějšímu kostelu a potom dále přes bahnité údolí a řeku až do Klodzka. Kostel je jednou z nejstarších památek chráněných státem. Několikrát vyhořel a byl přestavován.

E) Pastviny – Vejdovy lípy – tyto památné stromy jsou nejstaršími v okolí. Nacházejí se u starého selského dvorce, později hájovny a dnes hospodářské usedlosti "U Vejdů". Jedna lípa stojí u místní komunikace a její stáří se odhaduje na 850 let. Vedle ní živoří prastará, již velmi sešlá lípa. Třetí lípa stávala na rozcestí k Sekyří v místě, kde dnes stojí skupina lip (prý vzrostlých z lípy původní).

itinerář svetlemodrá trasaF) Nekoř – přehradní hráz s elektrárnou – projekt přehrady i elektrárny vypracoval Ing. J. Kruliš za vedení Ing. K. Kosky. Od počátku stavby v červnu 1933 až po její dokončení a kolaudaci v roce 1940 stavební dozor vykonával Ing. J. Kredba. Přehradu realizovalo několik stavebních a montážních firem. Je to poslední gravitační oblouková hráz, u nás zděná z lomového kamene. Její max. výška je 38,53 m, její délka v koruně 192,7 m. Přehradou se měl nalepšit vodní průtok, využít vodní energie ve špičkové elektrárně, ochránit území před velkými vodami, udržet hladina spodních vod, umožnit zemědělské závlahy a zásobování užitkovou vodou.

G) Nekoř – most – nástupní místo (umístění informační tabule)

H) Nekoř – obec – při cestě od hráze Pastvinské přehrady směrem do Nekoře můžete shlédnout dřevěnou zvoničku z devatenáctého století, vedle které stojí lípa Svobody z r. 1919 a pod ní kamenný kříž, postavený na památku zemřelých morem. Dále u cesty stojí zděná kaple z roku 1868 zasvěcená Panně Marií. Naproti této kapli, přes vyrovnávací nádrž, stojí Mariánská kaplička s léčivým pramenem na Vejrově v Šancích. Když dojedete do Nekoře k mostu, upoutá vás socha sv. Jana Nepomuckého, rovněž z poloviny devatenáctého století.

I) Líšnice – sportovní areál – nástupní místo (umístění informační tabule)

J) Líšnice – obec – obec 7 mostů a bezpočtu lávek, o které je první písemná zmínka v roce 1513. Na návsi je postaven kostel sv. Rodiny z roku 1869, který nahradil kapli z roku 1788, postavenou v místě křižovatky na Nekoř. Kříž od kaple dnes stojí vedle schodiště kostelní brány. Pomník obětem 1. sv. války z roku 1925 byl doplněn pamětní deskou obětem 2. sv. války. Budova sokolovny byla vystavěna občany Líšnice a okolních obcí po požáru v roce 1935 za 18 měsíců, s významnou podporou zahraničních sokolských spolků a osobní podporou prezidenta Dr. E. Beneše. Při cestě jsou dvě kapličky, které připomínají smutné události epidemie moru a časté záplavy, které obyvatele postihují. První z roku 1803 (obnovená 2009) se nachází přímo vedle místní komunikace, druhá je umístěna za původní hasičskou zbrojnicí u Korábova mlýna. Hasičská zbrojnice byla slavnostně otevřena 13. 07. 1913 a zdobí ji nápis "Sobě ke cti, bližnímu k ochraně".

Upozornění!
Celá trasa vede po asfaltových komunikacích rekreační oblastí se zvýšeným provozem motorových vozidel. Cyklisté by měli věnovat zvýšenou pozornost, především v některých zatáčkách. V místech kde jde trasa souběžně vedena s turistickou stezkou, mají pěší přednost.